آقای صانعی! مستندات سخن خود را ارائه کنید.
ساعت ۱٠:٥٢ ‎ب.ظ روز ۸ شهریور ۱۳۸٧ : توسط :
آقای صانعی در تازه‌ترین اظهاراتش به مناسب ایام نیمه شعبان، به اصطلاح خودش چندین نوآوری! در زمینه مهدویت و حکومت حضرت مهدی(عج) داشته است! 1. «در آن عصر، علاقه به صلح و گفتگو و کنار گذاشتن اختلافات و تشکیل سازمان‌ها و مجامع مختلف در سطح جهان اوج می‌گیرد.» 2. «در زمان مهدی موعود، از ظلم اثری نیست و دموکراسی و حکومت مردم توسط ایشان محقق می‌شود و تمام بشریت به مفهوم واقعی کلمه انسان می‌شوند.» 3. «امروز کسانی طرفدار مهدویت و منتظر ظهور مصلح به حساب می‌آیند که در جهت برقراری صلح جهانی تلاش و کوشش کنند، مروج واقعی دموکراسی و حقوق بشر باشند و حرکت‌شان در جهت علم و دانش باشد.» 4. «در اندیشه مهدویت نه فال‌گیری و رمالی است و نه خواب و خرافه، بلکه آزادی فکر، اندیشه، خدمت به بشریت و پیشرفت علم و دانش است. بر این اساس زمانی هم که مهدی موعود(عج) ظهور می‌کند، حکومت مردمی و صلح بر سراسر جهان حاکم می‌شود وهر کسی هم ظلم کند و جلوی آزادی اندیشه و بیان را بگیرد مخالف ظهور مهدی موعود است.» 5.«مصلح جهانی هیچ گاه نمی‌تواند حرکت و پیام خود را برای تحقق صلح و عدالت، با خشونت و جنگ آغاز کند. ما معتقدیم هر کس که زمینه‌ساز جنگ باشد و جنگ افروزی کند، مجرم و گناهکار است. امروز دنیا، دنیای عقل و گفت و گو است و بشریت متنفر از جنگ است.»(1) اظهارات فوق برای خوانندگان محترم «پرتو سخن» که کم و بیش با مبانی وی آشنایی دارند، جای تعجب ندارد؛ زیرا همه می‌دانند که بسیاری از فتاوا و اظهارات آقای صانعی، ادعای محض است و از پشتوانه منطق و استدلال برخوردار نیست. از اینرو اینگونه مطالب به دلیل نداشتن پشتوانه منطق درخور نقد نیست ولی به دلیل این که ممکن است در اذهان شبهه ایجاد کند به نقد آن‌ها می‌پردازیم. 1. درباره ادعای اول وی مبنی بر اوج گرفتن تشکیل سازمان‌ها و مجامع مختلف در سطح جهان باید پرسید: مستند این ادعا کجاست؟ 2. درباره ادعای دوم، تحقق دموکراسی و حکومت مردم توسط امام زمان(عج!) توجه به این نکته مهم است؛ توجه به معنای دقیق «دموکراسی» و «حکومت مردم» از یک طرف و حاکمیت خدا و پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) از سوی دیگر، متناقض بودن اظهارت آقای صانعی را بر همه روشن می‌سازد! مگر این‌که ایشان این‌جا هم مثل موارد دیگری که فتوا در مقابل نص قرآن کریم داده است، ادعا کند «دموکراسی» بر صریح آیات قرآن - که حاکمیت را از آن خدا و پیامبر و ائمه(ع) می‌داند - حاکم است! آیه «وما کان لمومن ولا مومنه اذا قضی الله ورسوله امرا ان یکون لهم الخیره من امرهم» هیچ زن و مرد مومنی به هنگام صدور حکم خدا و رسول حق مخالفت ندارد.(2) در کنار آیه وجوب اطاعت از اولیالامر (امامان معصوم(ع))، این نکته را ثابت می‌کند که همه مردم اعم از زن و مرد حتی در امور مربوط به خودشان مکلف به اطاعت از امام زمان خویش‌اند. در چنین شرایطی آیا حکومت مردم معنی دارد؟! براستی اگر در عصر حاکمیت امام زمان(عج) مردم چیزی را بخواهند که برخلاف قرآن و خواست خدا باشد امام زمان(عج) آن را حاکم می‌کند؟! ثانیا اگر ادعا کنیم هدف از تشکیل حکومت حضرت مهدی(عج) تحقق دموکراسی و حکومت مردم است، ممکن است به تدریج در آینده گفته شود دیگر آمدن حضرت هم ضرورتی ندارد! چرا که در سایه تلاش‌های بشر امروز به جز چند کشور کوچک، در اکثریت کشورهای دنیا دموکراسی حاکم است! علاوه بر همه این‌ها، کدام مستند بر این ادعا وجود دارد؟ نه در قرآن و نه در اخبار مربوط به ظهور و نه در دعای ندبه که حضرت را با عناوین مختلف می‌خوانیم، هیچ کجا چنین نیامده است «این المرتجی لتحقق الدیموقراطیه فی العالم؟!» 3. ادعای سوم ایشان مبنی بر این که «امروز کسانی طرفدار مهدویت و منتظر ظهور مصلح به حساب می‌آیند که در جهت برقراری صلح جهانی تلاش و کوشش کنند و مروج واقعی دموکراسی و حقوق بشر باشند» نیز جای تعجب دارد! ظاهرا آقای صانعی از این نکته غفلت کرده‌اند که مهدی موعود برای احیای کتاب و حدود الهی، تحقق عدل و قسط در جامعه و حاکمیت دین خدا ظهور می‌کنند و برقراری صلح جهانی از فروع تشکیل حکومت الهی امام زمان(عج) است؛ وگرنه بر اساس آن‌چه وی ملاک انتظار می‌داند، نویسندگان اعلامیه حقوق بشر و سردمداران کاخ سفید مثل بوش و... از بهترین منتظران هستند! زیرا بوش نیز به ادعای خود، برای برقراری صلح جهانی تلاش می‌کند و به منظور ترویج دموکراسی و حقوق بشر به افغانستان و عراق و... حمله کرده است! به‌راستی آیا چنین است؟! 4. ادعای چهارم نیز معلوم نیست که با کدام دلیل و مستندی مطرح شده است؟ و منظور از آزادی اندیشه و فکر چیست؟ اگر منظور آن است که بشر آزاد باشد هر آن چه را می‌خواهد بنویسد و بیان کند و هیچ قانون و حدی برای قلم و بیان حاکم نباشد، چنین جامعه‌ای یک جامعه آنارشیستی و هرج و مرج‌زده خواهد بود. آیا منظور این است که حکومت حضرت مهدی(عج) یک حکومت آنارشیستی است؟! اگر منظور آقای صانعی، آزادی قلم و بیان به اندازه‌ای است که امروز در غرب رایج است یعنی حد و مرزی دارد اما محدود، مثلا، در غرب نمی‌توان بر ضد هولوکاست یا صهیونیسم مطلب نوشت ولی علیه خدا، قرآن، دین، پیامبران و همه مقدسات، هم می‌توان نوشت و هم فیلم ساخت و هم سخن گفت و حتی به آن‌ها اهانت کرد! و در جهت تقدیس زشت‌ترین کارها مثل هم‌جنس‌بازی، روابط آزاد زن و مرد و... نیز میلیون‌ها کتاب و مقاله و فیلم منتشر کرد! قطعا جامعه مهدوی چنین نیست و اگر کسی جامعه مهدوی را چنین ترسیم کند، باید گفت غربی‌ها از بهترین منتظرانند! و اگر منظور از آزادی بیان و اندیشه در محدوده قانون و شرع است، چگونه می‌توان دستگاهی را که جلوی آزادی بیان و اندیشه خارج از محدوده قانون و شرع را می‌گیرد، مخالف ظهور مهدی موعود دانست؟! .5 در ادعای پنجم، ایشان اظهار داشته که دنیای امروز، دنیای عقل و گفت‌وگو است و بشریت متنفر از جنگ است و مصلح جهانی هیچ‌گاه نمی‌تواند حرکت و پیام خودش را برای تحقق صلح و عدالت با خشونت و جنگ آغاز کند و چنان‌چه این گونه عمل کند مجرم و گناهکار است! اولا آیا ایشان می‌تواند برای امام معصوم(ع) تکلیف تعیین کند که آن حضرت چنین حقی ندارند؟! ثانیا مگر پیامبر خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) برای تحقق صلح و عدالت فقط به گفت‌وگو بسنده فرمودند؟! آیا جنگ‌های بدر، حنین، احزاب... و بیش از یکصد جنگ کوچک و بزرگ برای آن حضرت ثبت شده، گفت‌وگو بوده است؟! آیا جنگ‌های نهروان، جمل و صفین که ماه‌ها طول کشید و هزاران نفر در آن کشته شدند، با گفت‌وگو صورت می‌گرفت؟! آیا در آخرالزمان آیات فراوانی که در قرآن کریم مبنی بر ضرورت قتال با مشرکین و کفار و منافقین آمده است، از قرآن حذف می‌شود؟! و یا در آن زمان «قتال» به «گفت‌وگو» تغییر معنا می‌دهد؟( !البته در آن زمان وقتی حضرت دین جدشان را احیا می‌کنند، گفته می‌شود که برخی به اصطلا‌ح فقها آن بزرگوار را متهم به آوردن دین جدید می‌کنند)! ثالثاً، مردم ما و همه مردم دنیا می‌دانند که منطق امروز دنیا عقل و گفتگو نیست ایشان چگونه چنین ادعایی را مطرح می‌کند؟! به‌راستی آیا آمریکا با منطق عقل و گفت‌وگو به افغانستان و عراق حمله کرده و میلیون‌ها مسلمان بی‌گناه را به خاک و خون کشیده است؟! اسرائیل با منطق عقل و گفت‌وگو به لبنان حمله کرده و روسیه به گرجستان و... و اکنون آمریکا براساس عقل و گفت می‌خواهد به ایران حمله کند؟ تا اگر امروز امام زمان(عج) تشریف بیاورند بخواهند با این منطق با آن‌ها به گفت‌وگو بنشیند؟! ظاهرا این‌گونه جنگ‌ها از نظر آقای صانعی مخفی مانده است و همچنین فرصت نکرده‌اند تا روایات متعددی را که در منابع معتبر شیعه آمده است، مرور کنند و شاید آن‌ها را به دلیل عدم تطابق با اعلامیه حقوق بشر از اعتبار ساقط‌ می‌دانند!! امام صادق(ع) می‌فرمایند: در وقت ظهور قائم ما، برایتان سخنانی گوید که تاب شنیدن آن را ندارید، علیه او در رمیله شورش خواهید کرد. او با شما جنگیده و شما را نابود خواهد کرد.(3) در روایت دیگری معلی بن خنیس از امام صادق(ع) می‌پرسد آیا روش قائم بر خلاف سیره علی(ع) است؟ می‌فرمایند: بلی، علی(ع) بعد از دست‌یافتن بر مخالفان، آنان را بخشید، چون می‌دانست دشمنان، پس از او بر شیعیانش مسلط خواهند شد ولی قائم، با مخالفان با شمشیر روبه‌رو می‌شود، چون می‌داند دشمنان هرگز بر پیروان او مسلط نخواهند شد.(4) دربارهِ درگیری و جنگ آن حضرت با مخالفان و کسانی که در برابر تحقق حکومت عدل مهدوی مانع می‌شوند، به‌ویژه مستکبران کسانی که سدّ راه هدایت مردم می‌شوند تردیدی وجود ندارد و در واقع می‌توان گفت حضرت همان مشی و منش جدشان رسول اکرم(ص) را دارند که در ابتدا با منطق، کفار را به دین خدا دعوت می‌کنند و در صورت مقاومت با آن‌ها خواهند جنگید. پی‌نوشت‌ها 1. روزنامه همبستگی، 29/5/87، ص2 2. احزاب،36 3. بحار، ج52، ص375 4. غیبت نعمانی، ص 233