ما و یک مثلث
ساعت ٦:۳۸ ‎ب.ظ روز ۱۳ اسفند ۱۳۸٧ : توسط :

اهالی رسانه به خوبی به این نکته واقفند که درج مکرر یک خبر از یک فرد خاص او را در افکار عمومی می شناساند و به او کمک می کند تا پل ارتباطی خوبی با مردم بسازد و او را تا مدتها در اذهان نگه می دارد.

به اعتقاد نویسنده اصلاح طلبان از همان ابتدا تصمیم خود را در خصوص کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گرفته اند اما برای اینکه انتشار این خبر به بهترین نحو و با بیشترین بهره برداری صورت گیرد باید این بازی با رسانه های خبری آغاز می شد تا تمام نگاه ها به انتخابات و تحلیل درباره «آمدن یا نیامدن» خاتمی یا میرحسین موسوی باشد و در دقیقه نود بازی که همگان منتظر پایان بازی بدون احتساب «وقت تلف شده» یا قانون «گل طلایی» هستند، گل پیروزی برای اصلاح طلبان به ثمر رسد؛ به ثمر رسیدن این گل در دقیقه نود بدون توجه به طرفین بازی به نفع اصلاح طلبان است چرا که هر دو کاندیدا از یک جناح است.


 

 

 

کیومرث کاتوزی - با کمال تاسف در چند ماه اخیر شاهد آن بوده‌ایم که حامیان گفتمان عدالت، استراتژی انتخاباتی خود را بر زوم کردن بر اختلافات سه‌گانه خاتمی و میرحسین موسوی و کروبی استوار کرده‌اند و سعی دارند تا با بزرگ‌نمایی این اختلافات کلیشه‌ای، واقعیت های موجود عرصه سیاسی کشور را تحت‌الشعاع قرار دهند.

این تحلیل‌های کلیشه‌ای باعث می‌شود تا به صورت یک روزه و خلق‌الساعه مجوز روزنامه «کلمه سبز» به میرحسین موسوی داده شود و یا شماری از اصولگرایان عدالت‌خواه بین میرحسین موسوی و یا خاتمی فرق قایل شوند.

البته شب دراز است و قلندر بیدار!

مثلث سه گانه کروبی و خاتمی و میرحسین موسوی نهایتا برای بریدن ریشه گفتمان عدالت عمل خواهند کرد و در دقیقه نود انتخاباتی، یقیناً ستادهای فعال آنها در یگدیگر ادغام خواهد شد.

در چنین شرایطی که حتی عکس و بیلبورد رئیس جمهور کشور از سطح شهر تهران جمع آوری می‌شود، مثلث سه گانه قدرت، احکام انتخاباتی صادر نموده و سفرهای انتخاباتی انجام می‌دهند.

مسئول اجرای قانون در این کشور کیست؟

چگونه یک فرد قبل از تایید صلاحیت حق دارد کمپین انتخاباتی تشکیل دهد؟

آیا قوانین فدرال امریکا در ایران اجرایی شده است؟

این یادداشت یادگار بماند برای چند روز مانده به انتخابات تا آنهایی که با تحلیل انحرافی در صدد ایجاد فضای بازی برای میرحسین موسوی و کروبی هستند، در آن موقع پاسخگوی وجدان خود باشند.

تا او چه خواهد...

والسلام


بازی انتخاباتی اصلاح طلبان با رسانه های اصولگرا

علیرضا تاجریان - اصلاح طلبان بازی انتخاباتی بسیار جالب و در عین حال ساده ای را با رسانه های خبری اصولگرا آغاز کرده اند؛ بازی که هر روز تکرار می شود؛ «بازی آمدن یا نیامدن». اما مسئله این است نتیجه بازی؟!

مدتی است که هر روز شاهد آن هستیم که اکثر رسانه های خبری تیتر صفحه اول خود را به موضوع «آمدن یا نیامدن» سید محمد خاتمی و میرحسین موسوی اختصاص می دهند؛ درج این اخبار از جانب رسانه های اصلاح طلب بسیار معقول و منطقی بنظر می رسد اما انتشار این اخبار از جانب رسانه های خبری اصولگرا حکایت از یک بازی انتخاباتی جالب و در عین حال ساده اصلاح طلبان با این رسانه ها دارد چرا که این رسانه ها، اصلاح طلبان را در نتیجه گیری هر چه بهتر این بازی یاری می کنند.  

برای اینکه بهتر به این نکته پی ببریم کافی است به تیر برخی از رسانه های خبری در چند روز اخیر نگاهی گذرا داشته باشیم :

فارس- میرحسین آمد، خاتمی کنار کشید

فارس- دعوت اصلاح‌طلبان از میرحسین موسوی بازارگرمی برای خاتمی است

ایرنا- خاتمی: ترجیح می‌دهم میرحسین موسوی بیاید

ایسنا- خاتمی: اگر موسوی نیاید، می آیم

ایسنا- سیدمحمد خاتمی: اگر مهندس موسوی نیاید، دل به خدا سپرده و به عرصه می‌آیم

باشگاه خبرنگاران- مرعشی: خاتمی آمد و میرحسین کنار رفت

ایلنا- آغاز فعالیت ستاد انتخاباتی موسوی

مهر- جزئیات جلسه دیروز ؛ میرحسین موسوی مهلت یک ماهه خواست؛ خاتمی رد کرد

مهر- خاتمی : ترجیح می دهم میرحسین کاندیدا شود

آفتاب- خاتمی: آمدنم باید با پشتوانه رأی مردم باشد

آفتاب- نزدیکان موسوی و خاتمی: هیچ‌چیز قطعی نیست

و ...

نزدیک به یک ماه است که هر روز شاهد اخبار مفصل و ضد و نقیضی از جانب رسانه های مختلف خبری درباره کاندیدا شدن یا نشدن سیدمحمد خاتمی و میرحسین موسوی منتشر می شود؛ یک خبرگزاری در خبر اول خود، کاندیداتوری خاتمی را در انتخابات ریاست جمهوری اعلام می کند اما بعد از چند ساعت این خبر از جانب نزدیکان رئیس جمهور سابق کشورمان تکذیب می شود؛ روز دیگر و رسانه ای دیگر کاندیداتوری موسوی را اعلام می کند و باز تکذیب و تکرار بازی!!

 روزنامه کیهان در شماره اخیر خود با درج خبر ویژه ای با تیر « مرحله پایانى بازى آمدن – نیامدن» خود را همانند بسیاری از رسانه های اصولگرا وارد بازی انتخاباتی اصلاح طلبان با رسانه های خبری کرد، هر چند که این روزنامه قصد داشت با انتشار این خبر، سردرگمی شدید و ناتوانی در تصمیم گیری درون جبهه اصلاحات را نتیجه گیری کند اما کیهان نیز همانند سایر رسانه های اصولگرا در جهت اهداف بازی انتخاباتی اصلاح طلبان گام برداشت.

با اندک تاملی در تیتر روزنامه ها و خروجی خبرگزاری ها و سایت های خبری می توان به بازی انتخاباتی اصلاح طلبان با رسانه های خبری پی برد. در این بازی سهم رسانه های خبری در پیشبرد اهداف انتخاباتی اصلاح طلبان بسیار چشمگیر بوده و بنظر می رسد اصلاح طلبان توانسته اند تا حدودی به اهداف خویش از انجام این بازی انتخاباتی نایل شوند.

اهالی رسانه به خوبی به این نکته واقفند که درج مکرر یک خبر از یک فرد خاص او را در افکار عمومی می شناساند و به او کمک می کند تا پل ارتباطی خوبی با مردم بسازد و او را تا مدتها در اذهان نگه می دارد.

به اعتقاد نویسنده اصلاح طلبان از همان ابتدا تصمیم خود را در خصوص کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گرفته اند اما برای اینکه انتشار این خبر به بهترین نحو و با بیشترین بهره برداری صورت گیرد باید این بازی با رسانه های خبری آغاز می شد تا تمام نگاه ها به انتخابات و تحلیل درباره «آمدن یا نیامدن» خاتمی یا میرحسین موسوی باشد و در دقیقه نود بازی که همگان منتظر پایان بازی بدون احتساب «وقت تلف شده» یا قانون «گل طلایی» هستند، گل پیروزی برای اصلاح طلبان به ثمر رسد؛ به ثمر رسیدن این گل در دقیقه نود بدون توجه به طرفین بازی به نفع اصلاح طلبان است چرا که هر دو کاندیدا از یک جناح است.

تحلیل نگارنده با توجه به تمام وقایع و اخبار منتشر این است که به احتمال زیاد اصلاح طلبان تصمیم خود را در خصوص کاندیدای خود برای انتخابات ریاست جمهوری دهم گرفته اند؛ آنها میرحسین موسوی را انتخاب کرده اند(مگر آن که شرایط خاصی پیش آید) و به خاطر همین است که میرحسین موسوی در مدت زمانی که «مرد رسانه ای» اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری شده است، اقدام به اعلام برنامه های انتخاباتی خود می کند و از سوی دیگر سیدمحمد خاتمی نقش خود را به خوبی ایفا می کند و تنها به دفاع از دوران ریاست جمهوری خود نموده و آمدن خود را منوط به نیامدن میرحسین موسوی می نماید و اعلام می کند که شرایط کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد و اگر بیاید، تنها برای اصلاح و بهبود وضعیت کشور است اما در طی این مدت که بازی انتخاباتی اصلاح طلبان شروع شده است، هیچ گاه از برنامه های انتخاباتی خود سخن نمی گوید.

باشگاه تحلیلگران جوان آریا

 

برگرفته شده از
www.ansarnews.com