چرا فیلم "درباره الی" نباید اکران شود؟ (قسمت اول)
ساعت ۸:٤٦ ‎ب.ظ روز ٢٢ بهمن ۱۳۸٧ : توسط :

طرح جدیدCIA براى سینماى ایران؛ به قلم " پیام فضلی نژاد "

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و وزارت خارجه ایالات متحده می کوشند تا با مشارکت یکدیگر، پروژه ای استراتژیک را برای فروپاشی ایدئولوژیک سینمای ایران به سرانجام رسانند. آنان می خواهند ساختار دینی و مناسبات ارزشی حاکم بر سینمای انقلاب اسلامی ایران را دگرگون کنند تا این سینمای مستقل در جهان به نسخه بدلی سینمای هالیوود تغییر ماهیت دهد. بخشی از این پروژه استراتژیک، ناظر به خلق «ستاره های جهانی» از میان بازیگران سینمای ایران است.
در فرآیندی از پیش تعیین شده، این بازیگران سینما- و اغلب زنان هنرپیشه- از رهگذر ایفای نقش در فیلم های آمریکایی و با بهره گیری از توانمندی های تبلیغاتی سینمای هالیوود به «ستاره های جهانی» بدل می گردند. هم شهوت سوپراستارشدن در جهان سینما و هم مقتضای ذات نشستن بر این جایگاه، چنین بازیگرانی را به پذیرش قواعد سیاسی و مناسبات ارزشی برآمده، از فرهنگ غرب مدرن وامی دارد، اما نقطه مرکزی پروژه تنها به این «مسخ هویتی» محدود نمی شود.

براساس «نقشه هنر آمریکا» که در کتابچه رسمی سیاست های خارجی ایالات متحده منتشر شده، آنان باید در نهایت «شوالیه های ایدئولوژی آمریکا» باشند و کاریزمای شخصیتی شان را خرج توزیع و ترویج ارزش  های سکولار در جامعه خود می کنند. (1) ستاره های ایرانی تبار هالیوود، برای استمرار حیات خود، نباید و نمی توانند سمبل سنت ملی و هویت دینی ایرانیان باشند، بلکه به نمادی از ایدئولوژی سیاه فحشا که خاستگاه رویای آمریکایی است، تنزل می یابند. به قول «کاندولیزا رایس» آنان به عنوان «فرستادگان دیپلماسی فرهنگی ما، ارزش های آمریکایی را زنده می کنند.» (2)
«ستاره های سکولار» در سینمای ایران کاری جز تمسخر ارزش های هنری انقلاب اسلامی ندارند. ارزش هایی که میراث امام خمینی(ره) و رهبری فرزانه انقلاب برای «هنر متعهد» است؛ هنری که قرار بود پدیدآورندگان آن، تنها و تنها در چارچوب مکتبشان، مردم خود را به حیات جاویدان رسانند. (3) اوج مضحکه ارزش های «هنر متعهد» هنگامی است که «جشنواره فیلم فجر» هم به عنوان ویترین ملی سینمای انقلاب اسلامی برای این «ستاره های سکولار» مشروعیت قائل گردد. چرا چنین قضاوت
می کنیم؟

¤¤¤
1- روز 19 خردادماه 1386، خبرگزاری «یونایتدپرس اینترنشنال» گزارشی را از نشست دو مقام ارشد سازمان جاسوسی سیا با کمپانی های فیلم سازی هالیوود منتشر کرد. «سیا» قصد داشت تا دوره ای جدید از تعاملات امنیتی با هالیوود را آغاز کند. برای همین، در بهار آن سال یکی از افسران امنیتی کارکشته به نام «پل باری» را به سمت رابط «سیا» با هالیوود برگزید و این نشست، در واقع، مراسم معارفه رسمی او به کارگزاران نظام استودیویی سینمای آمریکای بود. در این نشست، «مایکل هایدن» نیز به عنوان مدیر ارشد «اداره ویژه سینمایی سازمان جاسوسی سیا» شرکت کرد و خطاب به صاحبان کمپانی های فیلم سازی هالیوود گفت که از این پس شما با ساخت آثاری که «هرچه بیشتر دلاوری، شهامت و مهارت های کارکنان سیا را تعریف نماید» ما را در جنگ با تروریست ها و بنیادگرایان اسلامی در خاورمیانه یاری خواهید داد.
پس از این نشست، «گیمیچ لیانو»، سخنگوی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در بیانیه ای گفت که برای اجرای این برنامه جدید، رابط «سیا» با هالیوود ضمن نظارت بر فیلمنامه های سینمایی، ترتیب ملاقات فیلم سازان را با رؤسای سازمان سیا خواهد داد تا بدین ترتیب، آنان بتوانند به راحتی اطلاعات لازم را برای ساخت فیلم هایی با موضوع عملیات ضدتروریستی آمریکا در خاورمیانه کسب کنند.
2- فیلم «مجموعه درو غ ها» به کارگردانی «ریدلی اسکات» یکی از آثاری است که پس از مصوبه آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پیرامون وظایف تبلیغاتی جدید سینمای هالیوود ساخته شد. این فیلم را به نام «یک مشت دروغ» نیز می شناسند و یک بازیگر زن 25 ساله سینمای ایران نیز در آن بازی کرده است. این فیلم ساز انگلیسی تبار به سبب خدمات خود در دوران جنگ سرد به بلوک غرب، دارای لقب «شوالیه» از دربار سلطنتی ملکه انگلستان است و سال 2002 نیز فیلم «سقوط شاهین سیاه» را برای «پنتاگون» کارگردانی کرد. مراحل پیش تولید فیلم «مجموعه دروغ ها» دقیقاً پس از نشست مشترک «سیا» با «هالیوود» در تابستان 1386 آغاز و فیلمبرداری آن در 14 شهریور 1386 شروع شد. این فیلم که آن را بازگشتی به سنت فیلم های سیاسی دهه هفتاد (فیلم های محصول جنگ سرد آمریکا علیه شوروی) می دانند، درباره مأموریت مخفی یک افسر ارشد سازمان «سیا» به نام «راجر فریس» (با بازی لئوناردو دی کاپریو) است که پس از عملیاتی از عراق به آمریکا بازمی گردد و سپس برای یافتن یک تروریست مشهور، راهی اردن می شود. فیلم می کوشد تا فضای کلی کشورهای اسلامی مانند عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و اردن را به شکلی بدوی نشان دهد. آیات قدسی و نمادهای عبادی مسلمین، مانند قرآن، اذان و نماز از همان ابتدای فیلم و در ساختاری نمادین، هوشمندانه در خدمت هدف نهایی آن است؛ چنانکه یکی از رهبران امنیتی آمریکا در پایان فیلم القاء می کند: «در خاورمیانه هیچ چیز زیبایی وجود ندارد.» فیلم «مجموعه دروغ ها» در هسته تبلیغاتی خود علیه مسلمانان از کتاب مقدس مسلمانان «قرآن کریم» به عنوان منبع اصلی کشتن مردم جهان یاد می کند و نشان می دهد که مسلمانان با قرائت آیات قرآن به کشتار فجیع مردم جهان دست می زنند. تصویری که این فیلم از انواع مبارزات مسلمانان می سازد، سخت تکان دهنده است و هم کوشش خود را می کند تا مسلمانان را در قامت یک مشت موجودات خشونت طلب و تروریست نشان دهد؛ کسانی که نسبتی با تمدن و فرهنگ انسانی ندارند و برای کسب قدرت، حتی به یکدیگر هم رحم نمی  کنند.
3- رویکرد تبلیغاتی هالیوود علیه اسلام و مسلمانان، البته پدیده ای نوین نیست، اما آنچه که فیلم «مجموعه دروغ ها» را جنجالی می کند، تنها 10 دقیقه از مجموع زمان 130 دقیقه ای فیلم است؛ 10 دقیقه ای که شخصیتی به نام «عایشه» در پوشش یک پرستار به افسر امنیتی آمریکا (سوژه اصلی فیلم) نزدیک می شود تا او را تخلیه اطلاعاتی کند. «عایشه» یک جاسوس اردنی با تباری دو ملیتی (ایرانی- فلسطینی) است و برای انجام مأموریت امنیتی خود از کثیف ترین حیله ضدجاسوسی استفاده می کند. او می کوشد تا در رابطه ای عاشقانه، افسر ارشد سازمان «سیا» را مجذوب خود نماید و از این رهگذر، وی را به طعمه ای برای سازمان امنیت اردن تبدیل کند. «عایشه» در فیلم «مجموعه دروغ ها» نماد یک زن مسلمان است که برای موفقیت مأموریت خود حاضر است تا از کثیف ترین حیله های جاسوسی مانند عشق بازی های جنسی بهره  گیرد. این چنین، پازل فیلم پیرامون مسلمانان تکمیل می شود:
همه آنان، از تروریست ها تا زنان، کثیف هستند.
یادداشت ها:
1- مداف، استیون. نقشه هنر آمریکا. «این کتاب را به عنوان یک نقشه درنظر بگیرید»، واشنگتن: انتشارات وزارت خارجه آمریکا، 2007
2- پاول، دینا. ایجاد یک پل ارتباطی. واشنگتن: انتشارات وزارت خارجه آمریکا، 2009
3- پیام امام خمینی در «تجلیل از هنر و هنرمندان متعهد»، صحیفه امام، جلد 21، صفحه 145
برگرفته شده از www.kayhannews.ir
توضیحاتی در مورد فیلم:

کارگردان:  اصغر فرهادی

بازیگران: ترانه علیدوستی، گلشیفته فراهانی، مانی حقیقی، شهاب حسینی، مریلا زارعی، رعنا آزادی ور، احمد مهرانفر، صابر ابر و پیمان معادی - بازیگران خردسال: فرزین صابر بهلولی، متین فتورچی، آینار آناهید و فاطمه شورمج

......................................................

دیگر عوامل و توضیحات بیشتر:

فیلمنامه: اصغر فرهادی
تهیه کننده: اصغر فرهادی
مدیر فیلمبرداری: حسین جعفریان
طراح گریم: مهرداد میرکیانی
صدابردار: حسن زاهدی
مدیر تولید: محمدصادق آذین
عکاس: سیاوش نقشبندی
شروع فیلمبرداری: 7 اردیبهشت 1387

......................................................

خلاصه داستان: روایت زندگی چند خانواده که برای گذراندن تعطیلاتی سه روزه به شمال کشور سفر کرده اند.

......................................................

یادداشت: - "درباره الی" پس از فیلم های "رقص در غبار" (1381)، "شهر زیبا" (1382) و "چهارشنبه سوری" (1384) چهارمین ساخته سینمایی اصغر فرهادی است. فرهادی دو فیلمنامه مشترک را نیز در کارنامه دارد: "ارتفاع پست" (ابراهیم حاتمی کیا، 1380) و "کنعان" (مانی حقیقی، 1386). در ضمن فیلمنامه "دایره زنگی" نیز نوشته اوست.
- در فیلم "درباره الی" برای اولین بار مانی حقیقی و پیمان معادی (نویسنده فیلمنامه های آواز قو، عطش و ...) به عنوان بازیگر ایفای نقش می کنند.
- ترانه علیدوستی پس از فیلم های "شهر زیبا" و "چهارشنبه سوری" سومین همکاری اش با اصغر فرهادی را تجربه میکند.
- اولین تجربه همکاری ترانه علیدوستی و گلشیفته فراهانی به عنوان دو چهره برتر دهه هشتاد سینمای ایران.

......................................................

سال ساخت: 1387

برگرفته شده از www.cinetmag.com