نفاق در اصول‌گرایی
ساعت ۱۱:٥۱ ‎ق.ظ روز ۱٧ آبان ۱۳۸٧ : توسط :
الف - حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اظهار ناخرسندی شدید از فضای تبلیغاتی و مطبوعاتی کشور می‌فرمایند: این فضای بی‌بند و باری در حرف‌زدن و اظهارنظر علیه دولت، مسایلی نیست که خداوند به آسانی از آن‌ها بگذرد. ایشان تأکید کردند: تفضلات و رحمت الهی تا زمانی است که ما مراقب گفتار، رفتار، و عملکرد خود باشیم زیرا خداوند با ما خویشاوندی ندارد. معظمٌ‌له خاطرنشان کردند: برخی کارها و ظلم‌ها، فتنه‌ای به پا می‌کند که دامن همه، اعم از ظالم و غیرظالم را می‌گیرد بنابراین همه باید مراقب اظهارنظرها، تبلیغات، و اقدامات خود باشند. *** ب- خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَ اتَّقُواْ فِتْنَةً لاَّ تُصِیبَنَّ الَّذِینَ ظَلَمُواْ مِنکُمْ خَآصَّةً وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ»(1)؛ بپرهیزید از فتنه‌ای که تنها مخصوص ستمکاران شما نباشد و بدانید که خدا شدیدالعقاب است. علامه طباطبایی در المیزان ذیل این شریفه می‌فرماید: «برگشت معناى آیه به تحذیر تمامى مسلمانان از سهل‌انگارى در امر اختلافات داخلى خواهد بود، چون این‌گونه اختلافات آنان را به تفرقه و اختلاف کلمه تهدید نموده و باعث مى‌شود که وحدت مسلمین به تشتت و چنددستگى مبدل شود، و معلوم است که در این صورت هر دسته که غالب شود، زمام را به دست مى‌گیرد و نیز معلوم است که این غلبه، غلبه فساد است نه غلبه کلمه حق و دین حنیف که خداوند تمامى مسلمانان را در آن شریک کرده. پس گو اینکه فتنه مختص به یک دسته است؛ یعنى مختص به ستمکاران، و لیکن اثر سوء آن دامن‌گیر همه شده و در اثر اختلاف، همه دچار ذلت و مسکنت و هر بلا و تلخکامى دیگرى مى‌شوند و همه در پیشگاه خداى تعالى مسؤول مى‌گردند و خدا شدیدالعقاب است. گرچه خداى تعالى این فتنه را به اسم و رسم معرفى نکرده و آن را به طور مُهمَل ذکر فرموده و لیکن جمله بعدى که مى‌فرماید: «لا تصیبن الذین ظلموا منکم خاصه» و همچنین جمله «و اعلموا ان الله شدید العقاب»، همان‌طورى که گفتیم، آن را تا اندازه‌اى توضیح داده و مى‌رساند که «فتنه» عبارت از این است که بعضى از امت با بعضى دیگر اختلاف مى‌کنند در امرى که تمامى امت حقیقت امر را مى‌فهمند که کدام است ولیکن یک دسته از قبول آن سرپیچى نموده، و آگاهانه به ظلم و منکر اقدام مى‌کنند، آن دسته دیگر هم که حقیقت امر را قبول کرده‌اند آنان را نهى از منکر نمى‌کنند و در نتیجه آثار سوءش دامن‌گیر همه امت مى‌شود. و به طور مسلم همه ظلم‌ها اینطور نیستند، و مقصود، ارتکاب تمامى انحاء ظلم هم نیست؛ چون همه ظلم‌ها چنین اثر سوءى ندارند. و از اینکه خداوند همه امت را از آن زنهار داده معلوم مى‌شود که منظور آن ظلمى است که اثر سوءش عمومى باشد و چنین ظلمى ناچار باید از قبیل بر هم زدن حکومت حقه اسلامى و زمام آن را به ناحق به دست گرفتن و یا پایمال کردن احکام قطعى از کتاب و سنت که راجع به حکومت حقه است باشد». (2) *** ج. اما براستی ریشه‌‌های هیاهوهای امروز چیست؟ 1. تحلیل برخی از جریانات سیاسی آن است که دیگر جایگاهی در میان مردم نداشته و به زودی باید میدان سیاست را ترک کنند. پذیرش چنین امری برای آنان دشوار است؛ از این رو مانند یک غریق که «یتشبّثُ بکلّ حشیش»، هر بهانه‌ای را دستاویز جنجال‌های سیاسی قرار می‌دهند. 2. بخش قابل‌توجهی از از نمایندگان مجلس که به «اصول‌گرا» شناخته می‌شوند، از رقبا (یا حامیان) رقبای دکتر احمدی‌نژاد بوده و ممکن است در صدد رقابت مجدد با ایشان باشند. استیضاح آقای کردان نیز نشان داد که احمدی‌نژاد می‌بایست فاصله خود را برخی از مدعیان اصول‌گرایی حفظ نموده و از رفتن مجدد به مجلس برای گرفتن رأی اعتماد کابینه ترسی به دل راه ندهد. «وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ» (3) و سستى نکنید و [از پیش‌آمدها و حوادث و سختى‌هایى که به شما می‌رسد] اندوهگین مشوید که اگر مؤمن باشید، برترید. «وَ اصْبِرْ وَ مَا صَبْرُکَ إِلاَّ بِاللّهِ وَ لاَ تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ وَ لاَ تَکُ فِی ضَیْقٍ مِّمَّا یَمْکُرُونَ» (4) و شکیبایى کن، و شکیبایى تو جز به توفیق خدا نیست، و اندوهگین مباش، و از نیرنگى که همواره به کار می‌گیرند، دلتنگ مشو. ضمن آنکه ممکن است یک وزیر شایستگی‌اش را برای وزارت از دست بدهد. آیا نباید او را استیضاح نمود؟! البته متأسفانه برخی از نمایندگان مجلس و مدعیان اصول‌گرایی به اسم اصول‌گرایی و دفاع از حقوق مردم هر اهانت و تحقیری را روانۀ دولت می‌کنند. آنچه که امروز جریان اصول‌گرایی بدان مبتلا گشته است، جریان نفاقی است که از یک سو دم از ولایت و رهبری زده و از سوی دیگر، از هیچ کوششی در بدنام نمودن و ناکام گذاشتن دولتی که مورد حمایت و عنایت ویژه مقام معظم رهبری می‌باشد، دریغ نمی‌کند. حکایت این افراد، حکایت سازمان تغییر ایدئولوژی دادۀ مجاهدین خلق (منافقین) است که از یک‌سو به ثمر نشستن نهضت اسلامی را نظاره می‌کردند و از سوی دیگر از اسلام و مردم بریده بودند. *** د. خداوند پس از پرهیز دادن از فتنه‌ای که خشک و تر را با هم می‌سوزاند، می‌فرماید: «وَ اذْکُرُواْ إِذْ أَنتُمْ قَلِیلٌ مُّسْتَضْعَفُونَ فِی الأَرْضِ تَخَافُونَ أَن یَتَخَطَّفَکُمُ النَّاسُ فَآوَاکُمْ وَ أَیَّدَکُم بِنَصْرِهِ وَ رَزَقَکُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» (5) و به یاد آرید آن روزى را که شما کم بودید (و دشمن شما را) در روى زمین ضعیف مى‌شمرد، و شما مى‌ترسیدید که مردم بربایندتان و او به نصرت خود شما را یارى کرد و از پاکیزه‌ها روزیتان داد شاید شکر گزارید. وظیفه امروز، یادآوری دیروز و شکر نعمات امروز است. می‌بایست سال‌های قبل را به یاد آورد که برخی مسؤولین و روزنامه‌های زنجیره‌ای با بمباران تبلیغاتی و فرهنگی چنان عرصه را بر عناصر حزب‌اللهی تنگ نموده بودند که آنان هرگز موقعیت امروز را تصور نمی‌کردند. شکر سیاسی چنین نعمتی، صبر و استقامت در تبعیت از ولی‌فقیه - حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای- است. شکر چنین نعمتی برای دولت نیز آن است که همچنان از ورود به جنجال‌های سیاسی پرهیز نموده و ضمن تسریع در معرفی وزیر جدید، وقت و توان خود را صرف خدمت به مردم نماید. «وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُونَ» (6) و زود باشد که ستمکاران بدانند به کجا بازگشت مى‌کنند. 1. سوره انفال – آیه 25 2. ترجمه تفسیر المیزان جلد 9 صفحه 63 3. سوره آل عمران آیه ۱۳۹ 4. سوره النحل آیه ۱۲۷ 5. سوره انفال – آیه 26 6. سوره شعراء – آیه 227 برگرفته شده از www.ansarnews.com