سیاه نمایی در رسانه های اُمَوی
ساعت ۱٠:۱٦ ‎ب.ظ روز ۳٠ آذر ۱۳۸٩ : توسط :

»» قسمت سوم/ عبرت آموزی از مختارنامه؛ واکاوی فتنه 88
       (قسمت اول+ - قسمت دوم+)

منتخب قسمت نهم 12

قسمت سوم از مقاله داود مرادیان+:

چه می شود که تنها ظرف 20سال پس از آغاز خلافت معاویه، واقعه عاشورا به وجود می آید؟ معاویه در این 20سال از چه تکنیکی در رسانه های خود بهره برد؟

خالد بن زید از معاویه نقل می کند: «هر گاه فردی از بنی امیه از جایش حرکت  می کرد، علی(ع) را لعن  می کرد. خلفای بنی امیه از سال41 که سال خلع حسن بن علی(ع) از خلافت بود تا سال 99 آخرین روزهای حکومت سلیمان بن عبد الملک و آغاز حکومت عمر بن عبد العزیز ، علی(علیه السلام) را سب و لعن می کردند (تاریخ أبی الفداء، فصل فی ذکر بطال عمر بن عبد العزیز سب علی بن أبی طالب علی المنابر، ج1، ص287)

در هر دوره ای تاکتیک سیاه نمایی در دراز مدت می تواند به راحتی حق را در پشت حجاب مخفی کند و کار را به جایی برساند که برای تقرب به خدا سر فرزند رسول خدا را نیز جدا کنند و یا برای تقرب به خدا در کنار کعبه هم قسم شوند تا امیر مومنان را ضربت زنند.اما در روزگار ما ابزار و شیوه های اجرای این تاکتیک بسیار وسیع تر شده است. به عنوان مثال در ماجرای ایران، رسانه های فارسی زبان وابسته به سرویس های اطلاعاتی غربی نظیر بی بی سی و وی او ای در پرداخت اخبار مربوط به ایران در همه چیز اعم از تیتر، سوتیتر، لید خبری و جملات داخل خبر، چه مکتوب و چه تصویری سعی می کنند فضایی سیاه و یا خاکستری مایل به سیاه را در ذهن مخاطب خویش ایجاد کنند. به این شرح که:

1- استفاده از تیترهای دارای بار منفی برای خبرهای معمولی. به طور مثال:«اعدام چهارپایان در ایران که به موضوع شلیک تیر به قاطرهای قاچاقچی در مرزهای صعب العبور می پردازد. به بار معنایی اعدام و جایگاهش در جستجوی این واژه در موتورهای جستجو و نیز تاثیر روانی آن دقت کنید. خبر فوق را با این خبر قیاس کنیدکماندوهای اسراییلی روی کاروانهای امدادی عازم غزه پیاده شدند یعنی همان قتل عام کشتی آزادی! به تفاوت در تیتر زدن دقت کنید. (هر دو تیتر متعلق به سایت بی بی سی است) و یا استفاده از تصویر تراکتی کوچک که در مخالفت با ورود احمدی نژاد به لبنان در ناحیه ای وهابی نشین نصب شده بود توسط بی بی سی به صورت عکسی که به نظر پوستر می آمد برای تحت تاثیر قراردادن استقبال تاریخی از رئیس جمهور.

2- استفاده از عبارات شک برانگیزایران ادعا می کند «ایران می گوید»، «کارشناسان(!) می گویند» (در خصوص خبرهایی که سیاه نمایی باشد)... در رسانه های مذکور.

3- خاکستری کردن اخبار، بدین شکل که اگر خبر درباره موقفیت بود با عبارات شک برانگیز بار امید آن به شدت کاسته شود و اگر خبر «مبهم بود» مثل ماجرای یارانه ها با بزرگنمایی بخش هایی از خبر که واقعی است، «مثل ده درصد گران شدن هزینه حمل و نقل شهری» و سپس مربوط کردن خبر با زیرکی به ارتباط ایران و نزوئلا. همراه با چاشنی گفتگو با کارشناسانی که صحبت آنها قرار نیست پایه گزارش باشد، بلکه قرار است تا فقط گزارش را «تائید» کند.

4- اگر یک بخش خبری بی بی سی فارسی را روی کاغد پیاده کنید به خوبی متوجه می شوید که در تمام آن، چیزی که بسیار دیده می شود، نا امیدی، یاس، فشار اقتصادی، خستگی و در یک کلام القای بریدگی و نا امیدی است. در بلند مدت اگر رسانه خودی روی تاکتیک القای امید مبتنی بر صداقت و شفافیت و عدالتخواهی بدون تفاوت گذاشتن بین افراد تاکید کند و مسئولانش رسانه خودی را به محل دادخواهی مظلومین تبدیل کنند (همچون اقدام تحسین برانگیز رادیو در ستاندن حق کارگرهای شرکتی مخابرات در مقابل سخنگوی بی ادبی که مورد سوال واقع شده بود.) و آبروی افراد را به آبروی نظام گره نزد اعتماد مردم به رسانه ملی چنان زیاد خواهد شد که سیاه نمایی های رسانه های دشمن خللی در آن وارد نخواهد کرد. به واقع صدا وسیما بایستی انفعال را کنار بگذارد و جسارت تولید یک «90 اقتصادی و سیاسی» را به خود بدهد، حتی اگر ماهی چند شهید نیز در این راه تقدیم کند.

رسوب گذاری:

رسوب گذاری یعنی «تحریف واقعیت با استفاده از تکرار».
عبارت تاریخی: «مگر علی نماز می خواند؟» توسط امویان دقیقا ثمره تکراری است که بر سر منابر و به دستور اصحاب لباس زرد انجام پذیرفت. و دیگر قصه قتل عثمان است که حتی پایش به کربلا هم می رسد که خطاب به سیدالشهدا می گویند: «تورا تشنه می کشیم چنان که او تشنه مرد یعنی به نوعی سیدالشهادا را در قتل عثمان دخیل می دانند و یا هنوز روایت امویان قدرت خود را دارد که به خونخواهی عثمان باید بر علی شورید. رسوب گذاری یعنی همین. اینکه رسانه های دشمن آنقدر یک موضوع را تکرار کنند که ملکه ذهن مخاطب شود.
این اقدامی است که هر روز توسط رسانه های مذکور تکرار می شود.


 
مشاور خاتمی: قتل ها را گردن آقای خامنه ای می اندازیم!
ساعت ۱٢:۱۳ ‎ب.ظ روز ۱٤ آذر ۱۳۸٩ : توسط :

»» به مناسبت سالگرد قتل های زنجیره ای
      و افشای سناریوی دولت اصلاحات در کودتای علیه مقام معظم رهبری

http://www.esteghamat.ir/pic/3575656.jpghttp://sites.google.com/site/irnoncom/irnon1/vakavi-andishe-ghozashte-va-hal-hajarian.jpg
#تصاویر شکنجه همسر شهید سعید امامی توسط تیم بازجویی سعید حجاریان تحت نظر رئیس جمهور وقت ؛ محمد خاتمی

# داریوش فروهر، پروانه فروهر، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده، چهار مقتولی بودند که در سناریوی "قتل های زنجیره ای" توسط دوم خردادی ها با هدف کودتا علیه ولایت فقیه و شخص مقام معظم رهبری، به طرز فجیعی به قتل می رسند.

# حجة الاسلام روح الله حسینیان در کتاب "آسیب شناسـی حـزب مشارکـت ایـران اسلامـی" از زبان مصطفی کاظمی(عامل اصلی و طراح قتل های زنجیره ای) نقل می‌کند: «تحلیل ما از اوضاع جاری روز این بود که آقای خامنه‌ای غیر از امام است و آقای خاتمی هم به دلیل اینکه 20 میلیون رأی آورده و 20میلیون پشتیبان دارد، قدرتش بیش از بنی‌صدر است و ما این قتل‌ها را مرتکب می‌شویم و به گردن آقای خامنه‌ای می‌اندازیم».

# قبل از اینکه این قتل‌ها به وقوع بپیوندد، مصطفی کاضمی(عامل اصلی و طراح قتل های زنجیره ای) خدمت رئیس‌جمهور؛ آقای خاتمی می‌رسد و مطلبی را اعلام می‌کند و می‌گوید که در وزارت اطلاعات سناریویی در حال تدوین است و می‌خواهند عده‌ای را به قتل برسانند تا باعث سقوط دولت شما شود. هنوز از قتل‌ها خبری هم نبود و حتی با یکی از مشاورین ریاست جمهوری هم تماس تلفنی گرفته و این جریان را گفته که خوشبختانه نوارش موجود است و این مکالمه ضبط شده و بعد از مدتی قتل‌ها شروع شد.


#نفر وسط شهیدامامی وهمسرش/جشن عروسی/واشنگتن

# روح الله حسینیان: موضوع قتل‌های زنجیره‌ای هیچ ارتباطی به "سعید امامی" نداشت و در کیفرخواست هم نامی از سعید امامی نیامد. عامل اصلی قتل‌ها فردی به نام "مصطفی موسوی(کاظمی)" از نیروهای دوم خردادی در وزارت اطلاعات بود و حرف ما هم همین بود که پاسخ ندادند. آقای خاتمی طی حضوری در وزارت اطلاعات گفته بود که موسوی از ذخایر ما در این وزارتخانه است که بعد هم آقای موسوی معاون امنیتی شد و سعید امامی استعفا داد.

# محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر خاتمی خطالب به حسینیان: «فلانی ببین! آقای خامنه‌ای غیر از امام است و آقای خاتمی 20میلیون نفر پشت سر دارد، آقای خامنه‌ای هشت میلیون رای آورد و اگر درگیری به وجود بیاید، شما مطمئن باشید که آقای خامنه‌ای پیروز نخواهد شد!»

# حسینیان همچنین اظهار می‌دارد که در ملاقاتی با نیازی، رئیس سازمان قضایی وقت، ماهیت قضیه را برای وی فاش ساخته و از دوستی بازجوهای پرونده با سعید حجاریان و انتخاب بازجوها توسط شخص وی پرده برداشته است و گفته که سپردن چنین پرونده‌ حساسی به سربازان ِسعید حجاریان، اشتباه محض است: «نیازی متأسفانه گوش نکرد به حرف من، الآن گرفتار شده است. به او گفتم اینها آدم‌های خطرناکی هستند. گفتم (که) آقای نیازی، اینها با سعید حجاریان ارتباط دارند، اینها از دوستان آنها هستند. مگر می‌شود پرونده‌ای را که خود آنها متهم هستند رسیدگی را به عهده‌ آنها گذاشت. نکن چنین کاری را!»

# حسینیان در پاسخ به این سؤال که فیلم منتشر شده از بازجویی همسر شهید سعید امامی چقدر صحت دارد، گفت: متأسفانه فیلم‌های منتشر شده در این زمینه صحت دارد و علتش نیز این بود که کار بازجویی و بازپرسی در آن زمان از دست وزارت اطلاعات نیز گرفته شده بود.

»» به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب را مطالعه کنید
 
استراتژی های فتنه پس از دروغ بزرگ
ساعت ٢:٠٢ ‎ب.ظ روز ۱۳ آذر ۱۳۸٩ : توسط :

»» قسمت دوم/ عبرت آموزی از مختارنامه؛ واکاوی فتنه 88
       (قسمت اول+)

منتخب قسمت هفتم 2

داود مرادیان در قسمت دوم مقاله خود، طی یادداشتی در روزنامه کیهان(7 آذرماه 89 +) از تاکتیک‌های عملیات روانی ابن‌زیاد در دوران حکومت بر مردم کوفه نوشته است.

تاکتیک شایعه پراکنی

در کوران فتنه، خاصه درست زمانی که حق و باطل درهم بسیار آمیخته باشد و یا جبهه هدف تحت تاثیر دروغ بزرگ شوک زده و مرعوب باشد تاکتیک شایعه از کارسازترین حربه های روانی است. دروغ بزرگ خود بزرگترین شایعه هاست که به اصطلاح، قمپز اصلی تهاجم است. شایعات دیگر در راستای عمر بخشیدن به این دروغ بزرگ یکی پس از دیگری به میدان می آیند. شایعه می شود لشگریان شام حمله خواهند کرد و هرجامعه ای طبعاً تعدادی سودجو دارد و کار به فروش دانه ای شلغم ها می رسد! لذا عماری اگر در سپاه مسلم بود بایست اول از معیشت مردم شروع می کرد. اتفاقی که توسط دولت در مقابل شایعه سازی بنگاه سخن پراکنی استعمار پیر افتاد!

اگر به گزارش های بی بی سی فارسی دقت کرده باشید تقریباً هیچ سخنی به نکویی از ایران برده نمی شود وعمدتاً سعی می گردد تا به نرمی نسبت به آینده ایران در مقابل تحریم ها سیاه نمایی و القای نا امیدی و افسردگی کند. تاکتیک شایعه اگر سریع درمان نشود در جوامع شرقی که مردم به جای فرهنگ رسانه، ساخته و یا مکتوب فرهنگی شفاهی دارند وقرن هاست که همه چیز از علم تا هنر را سینه به سینه منتقل می کنند، شایعه مثل سم مهلکی می تواند حتی در چند روز انقلابی را به سقوط بکشاند و در این تاکتیک منافقین مهمترین ابزار به شمار می روند. زیرا هم به زبان و فرهنگ جامعه هدف مسلطند و هم به علت خویشی و قومی با جامعه هدف می توانند حرف خود را پیش ببرند. هدف از استخدام ایرانیان فارسی زبان در رسانه هایی با اهداف استعماری دقیقا همین نکته است.

دقت کنیم که بهترین بستر برای شایعه سازی، سکوت خواص جامعه هدف است و علت التماس های مختار به سلیمان برای شکستن سکوت، فرصت ندادن به میکروب های سیاسی است تا نتوانند تخم نفاق را در جامعه هدف بسط دهند. در دوران فتنه نیز سکوت بعضی خواص سبب گردید تا فتنه گران با بسط شایعات از این سکوت استفاده کنند تا رهبر و مردم را از نهادهای مختلف روحانیت و یا اجرایی و مرجعیت جدا نمایند که اگر نبود حضور تاریخی مردم شریف در نهم دی که منجر شد تا برخی خواص بصیرت از مردم بیاموزند چه بسا دشمن با جامعه مان آن می کرد که ابن زیاد ها با جامعه آن روزگاران. اما راهکار مقابله با تاکتیک شایعه چیست؟

استراتژی القای حس امید

اگر دقت کرده باشید رهبر معظم انقلاب تاکید بسیار ویژه ای دارند که باید در جامعه «حس امید» پرورانده شود. تا به حال از خود پرسیده اید این تاکید برای مقابله با چه تهدیدی است؟

اولین تاکتیک شایعه، در اسلام درست چند صباح مانده به بدر توسط منافقین درمیان مسلمانان مدینه گسترش پیدا کرد. اول دروغ بزرگ که حمله سپاه کفر با کوهی از شتر و طلا و نفر و فتح چند ساعته و سپس بسط شایعات مبنی بر ناتوانی مسلمانان در مقابله و دومین بار در جنگ احد اتفاق افتاد که شایعه ای بسط پیدا کرد: «محمد(ص) را کشته اند» دروغ بزرگی که با چاشنی شهادت حمزه(ع) باور پذیرتر می شد و بار سوم شب رحلت رسول اعظم است که منحرفی شایعه ای را بسط می دهد که «محمد نمرده است عروج کرده است!»

راهکار مقابله با شایعه اگر مبتنی بر دروغ بزرگ باشد همان راهکار مقابله با دروغ بزرگ است؛ افشاگری و بصیرت افزایی «هرکس محمد را می پرستد بداند که او مرده و هرکس خدای او را می پرستد بداند که حی است و جاوید» و یا تاکید بر این نکته استراتژیک که:«اگر کشته شویم و یا بکشیم پیروزیم» وسپس شناسایی و تخریب مراکز اصلی، حتی اگر مسجد ضرار باشد. در ماجرای فتنه نیز از صبح روز انتخابات شایعه سازان اقدام به پخش شایعه می کردند و در رأس آنها بی بی سی: «آیا ایران از بحران خارج می شود؟» و در حالی چنین شایعاتی بسط پیدا می کرد که از حدود چهارصد شهر کشور تنها بخشی از شمال تهران بود که دستخوش شوک حاصل از دروغ بزرگ درجامعه هدف «یعنی لایه ای از قشر متوسط با مطالعات پراکنده که سال های بسیاری از عمر خویش را زیر بمباران روشنفکری و رسانه ای گذرانده و بستر مناسبی برای رشد میکروب های سیاسی شده است.» راهکار چه بود؟

بهترین راهکار استفاده از شیوه ای بود که نهاد خبری «رمتان» در قضیه جنگ 33 روزه کرد و آن قرار دادن دوربین های 24 ساعته و پخش زنده تصاویر بود که به رسوایی رژیم غاصب در استفاده از بمب فسفری انجامید. اگر صدا و سیما از حدود سیصد و اندی شهر ایران و نیز جنوب تهران درست درساعات حادثه خیز شمال تهران تصویر زنده پخش می کرد، مسئله بسط پیداکردن شایعات به خودی خود از بین می رفت. با این وجود شوک وارده به فتنه گران به علت سخنرانی های رهبر انقلاب در نمازجمعه و نیز دیدار با طلاب از یکسو و سپس به علت ادغام فتنه گران با سلطنت طلبان و منافقان و مطربان و کمونیست ها و ضد مذهب ها و عدم مرز بندی با آنها و نیز عدم ارائه سندی دال بر تقلب،از سوی دیگر سبب ریزش شدید نیروهای خاکستری گردید که نهایتاً به قیام نهم دی خاتمه یافت و سبب شد تا فتنه به صورت حیاتی فرقه ای درآید و حتی بی بی سی نیز بفهمد که باید از آن فاصله گرفته و به عدم تقلب اقرار کند.

روشنگری در خصوص دروغ بزرگ و نیز شایعات پس از آن آنقدر مهم است که می تواند تنها ظرف چند سال جماعتی را که به قتل سیدالشهدا(ع) رضا داده و سکوت کرده اند را وادار به قیام نموده و اتفاقاتی نظیر قیام مدیه، توابین و نیز مختار را رقم زند که همه اینها ثمره افشاگری های سید الساجدین(ع) و نیز ائمه سادات(ع) است.

اما ممکن است تاکتیک شایعه مبتنی بر تاکتیک سیاه نمایی باشد. در تاکتیک سیاه نمایی اخبار جامعه هدف با رنگ و بوی نا امیدی و با چاشنی اعداد و ارقام و مصاحبه با کارشناسان خودی پخش می گردد که چگونگی این عملیات روانی را مفصل در بخش مربوط به تاکتیک سیاه نمایی شرح خواهم داد. در چنین حالتی بهترین راهکار مقابله، عمل به همین جمله معظم له است که باید اخبار «درست»، «خالی از اغراق» و نیز امیدوار کننده از توان و موفقیت ها در جامعه بسط پیدا کند تا بتواند تاکتیک شایعه پراکنی مبتنی بر سیاه نمایی را خنثی سازد.

باید دقت کرد که اگرچه استفاده از تاکتیک شایعه مبتنی بر سیاه نمایی عمری طولانی برای استفاده دارد (رفتاری که بی بی سی در قبال اخبار ایران پیشه کرده) اما دشمن اگر زیرک باشد از تاکتیک شایعه مبتنی بر دروغ بزرگ، تنها برای روزهایی بهره می برد که دروغ بزرگ هنوز بقایی دارد و امیدی به شوک حاصله هست و بلافاصله پس از مرگ دروغ بزرگ بایستی از آن فاصله بگیرد(کاری که دقیقا بی بی سی با شیفت از شایعه پراکنی مبتنی بر دروغ بزرگ به شایعه پراکنی مبتنی بر سیاه نمایی نمود.) دقت کنیم که در نوع اول چون فضای جامعه هدف شوک زده است سند لازم نیست و حتی می شود شخصیت هم جعل کرد: «شاهد عینی»! که در بی بی سی حضور می یافت.

اما در قسم دوم بایستی سراغ کارشناسانی رفت که واقعیت را آن طوری بگویند که نهایتا به القای حس نا امیدی بیانجامد - که مفصل در بخش سیاه نمایی شرح خواهم داد- لذا اگر این شیفت صورت نگیرد و بر شایعه سازی مبتنی بر دروغ بزرگ در زمان مرگ دروغ بزرگ همچنان اصرار ورزیده شود. این اصرار بر شایعه سازی به رسوایی انجامیده و می تواند نیروهای سمپات را نیز پراکنده کند. این دقیقاً اتفاقی است که با استخدام موجودات کم خرد و سوادی نظیر "معصومه-ع" برای سایت جرس افتاد که منجر به رسوایی هایی نظیر جعل نامه از قول رئیس محترم قوه قضائیه به رهبر معظم انقلاب و یا مصاحبه با خانواده کشته شدگان گردید و قس علی هذا و اکنون کارکرد این رسانه ها که زمانی می توانست در صف اول مبارزه با انقلاب به کار رود، صرفا برای حفظ مرده ریگ فرقه است و علت عمده آن نا آگاهی گردانندگان آنها از مدت زمان لازم برای تغییر تاکتیک است و افسردگی ناشی از شکست آنچنان بر افراد سطح پائین این جریان مستولی شده که عمدتا به فحاشی و دروغگویی می پردازند. و باز بهترین راهکار برای افشای خوی فاشیستی این جریان، استدلال و حفظ ادب و سخن علمی است.

دقت کنیم که این ها افرادی در حوزه عملیات روانی به غایت بی سواد و عامل دست دیگرانند. لذا صحبت علمی سبب می شود تا در مقابل شما به فحاشی روی بیاورند. مثلا اگر کتاب می نویسند، کتابشان را شدیدا نقد کنید، اما اسمی از نویسنده نیاورید، یعنی اسیر بازی «برجسته سازی» دشمن نشوید. مردم فهیمند و اگر بازی عملیات روانی را درست بازی کنید خدانیز در ارشاد جامعه یاریتان می کند.

در قسمت بعدی این نوشتار به تاکتیک های: «رسوب گذاری، برجسته سازی و سیاه نمایی» در چگونگی تسخیر کوفه و شهادت مسلم بن عقیل توسط ابن زیاد و نیز تطابق تاریخی آن خواهم پرداخت؛ إن شاء الله.


 
"ابن زیاد" از چه تاکتیک هایی بهره برد؟
ساعت ۱٠:۳٠ ‎ب.ظ روز ٦ آذر ۱۳۸٩ : توسط :

 »» قسمت اول/ عبرت آموزی از مختارنامه؛ واکاوی فتنه 88

فرهاد اصلانی 1

سریال مختار نامه، جدا از مباحث تکنیکی سینمایی و بصری حاوی نکته بسیار قابل تأملی است و آن این سوال است که: چگونه می شود سرداری با شرف و نسب و وجهه و شجاعت مسلم، صبح می کند با چهار هزار لشگر تیغ آخته و شب، تنها و یکه در کوچه های کوفه قدم می زند؟ این ریزش نیرو آیا صرفا در بی وفایی کوفیان ریشه دارد یا تسلط دشمن بر تاکتیک های عملیات روانی نیز اهمیت ویژه ای دارد؟ در این قسمت ابن زیاد از چه تاکتیک هایی بهره برد؟

داود مرادیان طی یادداشتی در سایت رجانیوز(5 آذرماه 89 +) از تاکتیک‌های عملیات روانی ابن‌زیاد در دوران حکومت بر مردم کوفه نوشته است.

مختارنامه، نقبی به تاریخی است که اگرچه برمنابر و جمع عزاداران حسینی بسیار به آن پرداخته می شود اما از کم توجهی روانشناسان و رسانه شناسان به وقایع این مقطع چرایی این وقایع از بعد عملیات روانی کمتر بررسی شده و تقریبا نا شناخته باقی مانده است.

با این وجود این نوشته بیشتر درس پس دادن شاگردی است در محضر اساتید عملیات روانی که بابی باز کند برای بررسی جامع تر و تحلیلی تر. قسمت هفتم سریال مختار نامه، جدا از مباحث تکنیکی سینمایی و بصری حاوی نکته بسیار قابل تأملی است و آن این سوال است که: چگونه می شود سرداری با شرف و نسب و وجهه و شجاعت مسلم، صبح می کند با چهار هزار لشگر تیغ آخته و شب، تنها و یکه در کوچه های کوفه قدم می زند؟ این ریزش نیرو آیا صرفا در بی وفایی کوفیان ریشه دارد یا تسلط دشمن بر تاکتیک های عملیات روانی نیز اهمیت ویژه ای دارد؟ در این قسمت ابن زیاد از چه تاکتیک هایی بهره برد؟

http://maddahi.ir/my/images/others/muslimbinaqil2.jpg

1) تاکتیک ‌دروغ بزرگ
در این تاکتیک دشمن از میزان نا آگاهی جامعه هدف نسبت به قدرت مهاجمین و نیز ناکارآمدی دستگاه اطلاع رسانی جامعه هدف (در آن دوره منابر و در این دوره رسانه ها) مطلع شده و با طرح دروغی بسیار بزرگ (دروغ هرچه بزرگتر باور پذیرتر) تصویری بسیار رعب انگیز از خود در جامعه هدف ایجاد می کند و می تواند پیش از شلیک اسلحه ها دلها را به زانو درآورد.

لشگریان نادیده شام و منجنیق های پر آتش و پر عقرب و خوی وحشیانه ای که می کشند و به کنیزی می برند، به واقع تصویر سازی از خود در دید دشمن بر اساس همین تاکتیک است. نظیر همین اتفاق را عمدتاً در زمانه ما رسانه ها به عهده گرفته اند. به عنوان مثال هالیوود با دستگاه عریض و طویل سینمایی خود تصویری بسیار قدرتمند و شکست ناپذیر از ارتش آمریکا را در قالب فیلم های اکشن و جذاب و جاسوسی به کشورهای هدف صادر می کند و غالباً نیز رسانه های جامعه هدف از سر نا آگاهی آنها را مفت و مجانی در جامعه خویش توزیع می کنند. "دشمن ملت " چند بار از شبکه های سیما پخش شد؟

شیوه دوم، ایجاد رسانه هایی به زبان جامعه هدف است تا با بزرگنمایی توان نظامی دشمن، دروغ بزرگ را به خورد جامعه هدف بدهند. سلسله مطالب سایت های معاند که مستمراً به توان و نحوه و زمان حمله آمریکا به ایران می پردازند در این تاکتیک عملیات روانی قابل دسته بندی است. این درحالی است که در خود غرب مقالات بی نظیری در ضعف و افول توان نظامی آمریکا تحریر می شود کهThe eagle has crash landed نوشته ایمانوئل والرشتاین نمونه ای درخور توجه است.


2) ایجاد شوک بر مبنای دروغ بزرگ

کاربرد دروغ بزرگ ایجاد شوک است. جامعه شوک زده عقل را به پستوخانه می سپارد و برمبنای شوکی که دریافت کرده و دست به واکنشی سریع می زند که دربسیاری موارد درست در راستای منافع دشمن خویش است.

قطعیت حمله لشگریانی که هیچ منبع مطمئن و قابل وثوقی کیفیت آن را تائید نکرده مانند چاقویی زیر گلوی مذبوح عمل می کند و الباقی تلاش ها صرفا دست وپازدن است. عمده سپاه مسلم قربانی همین شیوه از عملیات روانی می گردد. در جریان فتنه نیز دشمن درست از همین تاکتیک برای شروع فتنه بهره برد و با طرح اتهام "تقلب " (دروغ بزرگ) قشر ناآگاه جامعه را دچار شوک عظیمی کرد که منجر به اغتشاش های چند روزه شد.


3) راهکار مقابله با تاکتیک دروغ بزرگ

ا
لف: تبیین و استدلال:
افشاگری و آگاه سازی مهمترین راهکار مقابله با تاکتیک دروغ بزرگ است. اما چه کسی می تواند افشاگری کند؟
در قسمت های مربوط به امام حسن علیه السلام و در سطح شهر مرو مختار با حضور در محل فتنه و با استدلال، مردم را از دروغ بودن ادعای رسانه دشمن (فرد مبلغ و جاسوس) مطمئن می کند و دلیل اصلی این موفقیت اولاً بصیرت و آگاهی مختار است و دوماً شناختی است که مردم از وی دارند.

عکس های بازیگران سریال مختارنامه منتخب قسمت هشتم

"مختار بومی است" مساله ای که دقیقاً نقطه آسیب پذیر سپاه مسلم علیه السلام بود. یعنی وجود فردی "عمار" در سپاه که هم فقیه باشد و هم ثقه! واینجاست که سکوت خواص، خصوصا سلیمان در پیشبرد فتنه ابن زیاد موثر می افتد. ارجاع می دهم به "أین عمار" مشهور رهبر انقلاب، که حضرتش با اینکه خود ثقه است، با اینکه گفتارش سند محض برای امتش است باز هم بر اهمیت خواص با بصیرت در روزهای فتنه تاکیدمی نماید واگر نبود شاخصه هایی که در ایشان است احتمالاً دشمن به خواسته خویش می رسید که نرسید.

ب: شناسایی و انهدام مراکز عملیات روانی دشمن:
رسانه هایی که قابلیت فیلترینگ داشته باشند بایستی در اولویت قرار گیرند.مشکل مسلم علیه السلام نداشتن قوای منسجمی بود که بتواند از قبل از ورود وی این مراکز را شناسایی و منهدم کند. و به علت قدرت بسیار مراکز نفاق در کوران فتنه بود که عرصه برجناب مسلم آنقدر تنگ گشت که به پیکار فردی با دشمن روی آورد. در کوران فتنه بعد از انتخابات در این حوزه که حوزه ای سلبی بود نیروها به علت تجربه قبلی بسیار موفق وارد شدند و مراکز بسط دروغ بزرگ را بازداشت و یا منزوی کردند و از سوی دیگر افشاگری مقام معظم رهبری و رشد انقلابی و سریع جوانانی که افسران جوان لقب گرفتند در مسیر افشاگری های عمار گونه مسیر را برای آرامش تدریجی جامعه هموار نمود.

باید دقت کرد که کارکرد دروغ بزرگ بسته است به نوع عملکرد رسانه ای مدافعان جامعه هدف. در خصوص فتنه بعد از انتخابات، از آنجا که دروغ بزرگ، تقلب بود و احتمال واکنش نظام مبنی بر افشای اسناد دروغ بسیار بالا می نمود فتنه گران فرصتی بسیار اندک داشتند تا بتوانند شوک وارده را به نتیجه برسانند، این اتفاق دوبار پیش از این نتیجه داده بود، نخست در زمان شیخ فضل الله نوری است که کار به اعدام این فقیه می کشد و جامعه هدف سکوت می کند و بار دوم زمانی است که چنان آیت الله کاشانی منزوی می شود که بایستی در وقتی مقتضی تاکتیک های عملیات روانی انجام شده برای این دو شخصیت بزرگوار را نیز بررسی و تحلیل نمود تا راه تکرار بر وقایع شوم بسته شود. فاعتبرو یا اولی الابصار. پس فتنه گران سریعا وارد فاز دوم عملیات روانی شدند که به تداوم طول عمر شوک و حفظ "ولو حداقلی" نیروها در کف خیابانها بیانجامد. چرا که پس از نماز جمعه 29 خرداد رهبر معظم انقلاب عملا ریزش نیروهای "خاکستری" و تحت شوک قرار گرفته شروع شده بود. فاز دوم تاکتیک شایعه بود.